Chronisch ziek | Zoek je grenzen (deel 3)

oktober 23, 2016

In deze serie Chronisch ziek | zoek je grenzen schrijf ik over de uitdagingen van het vinden, benaderen en verleggen van je grenzen. In deel 1 en deel 2 van deze serie las je onder andere over de zoektocht naar nieuwe mogelijkheden die binnen je grens passen en waarom je af en toe jouw grens zou moeten overschrijden. In dit deel lees je over de flexibiliteit van je grenzen en voldoening halen uit het bereiken van je grens.


Flexibele grens?

Eerder schreef ik al dat er veel factoren van buitenaf zijn die invloed hebben op hoe je je voelt en wat je aan kunt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de weersomstandigheden, het stresslevel of je planning. Deze factoren kunnen variëren. Ook kunnen er onverwachte dingen op je pad komen, situaties kunnen anders lopen of de uitwerking ervan is anders dan verwacht. Denk hierbij niet alleen negatief, het kan ook meevallen! Hierdoor kan het zo zijn dat je je een dag of een periode beter voelt dan gemiddeld.

Jouw persoonlijke grens is daarmee flexibel. Het is daarom belangrijk om iedere dag opnieuw te bekijken hoe het gaat en wat je die dag zou kunnen doen. Sta jezelf toe om gebruik te maken van die flexibele grens en eventuele extra energie te gebruiken voor iets leuks of nuttigs zonder je grens al te vaak te overschrijden. Aan de andere kant, soms kan het ook een dagje wat minder goed gaan. Ook daar moet je rekening mee houden en misschien een activiteit inkorten of afzeggen.

Je grens bereiken

Het is belangrijk om te herkennen wat de tekenen zijn dat je je grens nadert. Jij weet heus wel hoe jouw lichaam of hoofd aangeeft dat je even een stapje terug moet doen. Luister daar dan ook naar! Door op het juiste moment wat ontspannends te doen verleng je misschien wel je route naar jouw persoonlijke grens.

Is het erg als je uiteindelijk of misschien toch eerder dan verwacht je grens bereikt? Niet perse! Bekijk het positief. Haal voldoening uit de activiteiten die je hebt kunnen doen, die ervoor gezorgd hebben dat je je grens hebt bereikt. Bezie het als een mooie finish. Het kan al een hele overwinning op jezelf zijn dat je de boodschappen hebt gedaan, een telefoongesprek hebt gevoerd of op bezoek bent geweest bij een goede vriendin. Haal nieuwe energie uit het feit dat je iets hebt kunnen doen!


Soms is je grens al bereikt zodra je je 's ochtends je ogen open doet. In zo'n geval weet je dat er die dag niks gaat gebeuren. Frustrerend? Misschien... Maar je kunt het ook anders bezien. Je kunt je erin berusten en het er even van nemen, een officiële en legale off-day! Doe niets wat niet hoeft. Het kan even wennen zijn om deze mindset aan te nemen, en ja, ik weet hoe dat is. Ik schreef hierover een beeldend verhaal op mijn blog (Lees het hier: Fibrolog | Dikke modder)

"Het is vroeg in de ochtend. Mist drijft over de velden, vochtige druppels achterlatend op het hoge gras. Vogels ontwaken en roepen de zon om de mist te verdrijven. Ik lig nog in mijn bed en weet, nog voordat ik mijn ogen open heb gedaan, dat het weer zo'n dag wordt. Een dag van jagen en dikke modder." Lees verder >)


Wat zijn factoren die jouw grens beïnvloeden en hoe weet jij dat jij je grens bereikt hebt?


Grens aangeven bij anderen

Volgende keer, in het voorlopig laatste deel van deze serie, lees je over je grenzen aangeven bij anderen, niet heel eenvoudig! Mis deze en ook mijn andere blogs niet en volg mijn blog op Facebook en/of bloglovin.


---------------------------------

Meer in de serie Chronisch ziek | zoek je grenzen:

In deel 1 lees je over:
  • de uitdagingen bij het vinden van je grenzen; 
  • de zoektocht naar nieuwe mogelijkheden die binnen je grens passen en
  • je grens langzamer benaderen door je energie te verdelen. 
Deel 2 gaat over:
  • creatieve oplossingen om je grenzen te verleggen en
  • waarom je af en toe de grens zou moeten overschrijden.


You Might Also Like

2 reacties

  1. Wat een goede serie!

    Ik ben er gelukkig achter dat ik mijn grens nog kan oprekken, als ik het maar rustig doe en met beleid. Accepteren dat die grens alsnog wel eens dichterbij is dan gehoopt/gewenst of eerder opgerekt, blijft lastig.

    Maar inmiddels sport ik weer 2x per week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ria, wat fijn dat je inmiddels weer twee keer per week kan sporten - zo heb je je grens toch mooi opgerekt! Het zal vast erg vermoeiend zijn, maar wat een voldoening kan het ook geven he! :)

      Verwijderen

Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *

Disclaimer

Op deze blog schrijf ik over interessante onderwerpen. Sommige inspirerende afbeeldingen heb ik gevonden op het wereldwijde web. Ik doe altijd mijn best om de juiste bron hierbij te vermelden. Staat jouw beeld op mijn blog en heb je dat liever niet? Laat het me weten dan pas ik het aan. --------- Juist wel jouw foto of product op mijn blog? Ga naar de pagina contact voor meer informatie en/of neem contact op via het contactformulier.

Disclaimer

At this blog I write about interesting things. Some pics at my blog aren't mine, I did find them at the worldwide web. I always do my best to mention the correct source. Is your picture at my blog and you prefer not to? Let me know then I will adjust it.